Menu
Prvý deň s rogalom
Ráno prichádzam do košíc a zoznamujem sa pred klubovou garážou s ostatnými žiakmi, ktorým sa zachcelo lietania aspoň tak ako mne. Na pláne bola obec Lada. Je to malá obec pri Kapušanoch, pri ktorej sa nachádza zaujímavý terénny útvar - hrb uprostred poľa. Odtiaľto je možné štartovať na takmer všetky strany. Pri lietaní s rogalom sa vždy štartuje proti vetru, takže hlavne pri začiatkoch výcviku je dobré mať takýto terén k dispozícii. Po vyložení vecí ma inštruktor zaškolil do tajov konštrukcie závesného klzáka = rogala = krídla. Obrázok znázorňuje všetko podstatné.
Samozrejme popri študovaní jednotlivých častí prebiehalo aj skladanie z prepravného do letového stavu.
- Vybrať z obalu
- Rozložiť hrazdu
- Kontrola spodných laniek
- Otočiť hrazdou dolu
- Rozviazať okrajové šnúry
- Postaviť stožiar a uchytiť ho
- Nasunúť negatív pravý a ľavý
- Vybrať priečnik a spíry
- Nasunúť priečnik do úchytu v kýlovke
- Roztiahnuť krídlo a spojiť úchyty na nábežkách o priečnik
- Kontrola symetrie duralových spír
- Vložiť spíry
- Upnúť predné lanko držiace hrazdu o nos
- Kontrola zapojenia
Nasledovala krátka lekcia princípu riadenia rogala s praktickými ukážkami inštruktora a žiakov nenováčikov.
Nováčikovia sme pomáhali nosiť rogalá. Keď sme jedno zobrali traja, nebolo to nič náročné (váži cca 20 kg). Takáto rozcvička padla vhod.
Konečne nadišiel rad aj na mňa a už som stál na plytkom kopčeku zapnutý v postroji s prilbou čakajúc na pokyn k štartu. Rozbehol som sa a poviem vám, nieje to také jednoduché, ako to vyzerá :). Celý pohyb zťažuje fakt, že ste pripútaný o krídlo prostredníctvom lana, takzvaného úväzu. Visíte tak nad ovládacou hrazdou a jediný spôsob ovládania je prenášanie ťažiska = svojho tela ponad ňu. Našťastie je ovládanie plne intuitívne. Znamená to, že ak chcem ísť rýchlejšie, pritiahnem sa k hrazde, ak chcem spomaliť odtlačím sa od nej. Vpravo začnem zatáčať ak podbieham pod pravé krídlo = presúvam sa ponad hrazdu vpravo. Vľavo zas naopak. Dva krát som to vyskúšal.Tretí pokus bol ten osudný = letový :). Odlepilo ma od zeme a s reflexom som pritiahol hrazu a letel a čudoval sa čo sa to vlastne deje. Pri pristátí som sa odtlačil od hrazdy, spomalil a zastavail. Ak som nikdy nezažil pocit úplného nadšenia, tak teraz áno :).
Ešte som sa priučil, ako sa rogalo skladá naspäť do prepravného stavu.
- Odopnúť predné lanko na nose a zložiť krídlo na zem
- Vytiahnuť konce priečnika z úchytu v nábežke
- Vybrať spíry
- Stiahnuť krídla k sebe
- Vybrať priečnik z úchytu na kýlovke
- Vložiť spíry do priečniku a zrolovať ho do plachty
- Vybrať negatívy
- Zložiť stožiar
- Zviazať a otočiť krídlo hrazdou hore
- Demontovať hrazdu a vložiť ochranné prvky proti poškodeniu
- Vložiť do obalu
Po tomto dni som plný nadšenia a endorfínu zaspával s najlepším pocitom zo zážitku, ktorý som mal pred očami celý nasledujúci týždeň.
Ako bonus pripájam video zo spomínaného letu :)
Doplňujúce info