Menu

  • Aktuality
  • Lietanie
  • Elektrotechnika
    • AVR procesory
    • Rôzne zapojenia
    • Chémia a DPS
  • Programovanie
    • C# .NET
    • AVR GCC
    • Delphi
    • C/C++
  • Konštrukcie
  • DVB-T Brezno
  • Portfolio a kontakt

Prvý deň s rogalom

Ráno prichádzam do košíc a zoznamujem sa pred klubovou garážou s ostatnými žiakmi, ktorým sa zachcelo lietania aspoň tak ako mne. Na pláne bola obec Lada. Je to malá obec pri Kapušanoch, pri ktorej sa nachádza zaujímavý terénny útvar - hrb uprostred poľa. Odtiaľto je možné štartovať na takmer všetky strany. Pri lietaní s rogalom sa vždy štartuje proti vetru, takže hlavne pri začiatkoch výcviku je dobré mať takýto terén k dispozícii. Po vyložení vecí ma inštruktor zaškolil do tajov konštrukcie závesného klzáka = rogala = krídla. Obrázok znázorňuje všetko podstatné.

Samozrejme popri študovaní jednotlivých častí prebiehalo aj skladanie z prepravného do letového stavu.

 

  1. Vybrať z obalu
  2. Rozložiť hrazdu
  3. Kontrola spodných laniek
  4. Otočiť hrazdou dolu
  5. Rozviazať okrajové šnúry
  6. Postaviť stožiar a uchytiť ho
  7. Nasunúť negatív pravý a ľavý
  8. Vybrať priečnik a spíry
  9. Nasunúť priečnik do úchytu v kýlovke
  10. Roztiahnuť krídlo a spojiť úchyty na nábežkách o priečnik
  11. Kontrola symetrie duralových spír
  12. Vložiť spíry
  13. Upnúť predné lanko držiace hrazdu o nos
  14. Kontrola zapojenia

 

Nasledovala krátka lekcia princípu riadenia rogala s praktickými ukážkami inštruktora a žiakov nenováčikov.

Nováčikovia sme pomáhali nosiť rogalá. Keď sme jedno zobrali traja, nebolo to nič náročné (váži cca 20 kg). Takáto rozcvička padla vhod.

Konečne nadišiel rad aj na mňa a už som stál na plytkom kopčeku zapnutý v postroji s prilbou čakajúc na pokyn k štartu. Rozbehol som sa a poviem vám, nieje to také jednoduché, ako to vyzerá :). Celý pohyb zťažuje fakt, že ste pripútaný o krídlo prostredníctvom lana, takzvaného úväzu. Visíte tak nad ovládacou hrazdou a jediný spôsob ovládania je prenášanie ťažiska = svojho tela ponad ňu. Našťastie je ovládanie plne intuitívne. Znamená to, že ak chcem ísť rýchlejšie, pritiahnem sa k hrazde, ak chcem spomaliť odtlačím sa od nej. Vpravo začnem zatáčať ak podbieham pod pravé krídlo = presúvam sa ponad hrazdu vpravo. Vľavo zas naopak. Dva krát som to vyskúšal.Tretí pokus bol ten osudný = letový :). Odlepilo ma od zeme a s reflexom som pritiahol hrazu a letel a čudoval sa čo sa to vlastne deje. Pri pristátí som sa odtlačil od hrazdy, spomalil a zastavail. Ak som nikdy nezažil pocit úplného nadšenia, tak teraz áno :).

Ešte som sa priučil, ako sa rogalo skladá naspäť do prepravného stavu.

 

  1. Odopnúť predné lanko na nose a zložiť krídlo na zem
  2. Vytiahnuť konce priečnika z úchytu v nábežke
  3. Vybrať spíry
  4. Stiahnuť krídla k sebe
  5. Vybrať priečnik z úchytu na kýlovke
  6. Vložiť spíry do priečniku a zrolovať ho do plachty
  7. Vybrať negatívy
  8. Zložiť stožiar
  9. Zviazať a otočiť krídlo hrazdou hore
  10. Demontovať hrazdu a vložiť ochranné prvky proti poškodeniu
  11. Vložiť do obalu

 

Po tomto dni som plný nadšenia a endorfínu zaspával s najlepším pocitom zo zážitku, ktorý som mal pred očami celý nasledujúci týždeň.

Ako bonus pripájam video zo spomínaného letu :)

 

 

Doplňujúce info

© Chefo 2012